Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Trzcianne za rok 2023r.

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie

Gminy Trzcianne

  1. Podstawa prawa, cel i zakres analizy stanu gospodarki komunalnej.

Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 599) dalej jako „ustawa” gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności: dokonują corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi sporządza wójt, burmistrz lub prezydent miasta na podstawie  sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, podmioty prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmioty zbierające odpady komunalne, informacji przekazanych przez prowadzących instalacje komunalne oraz na podstawie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych o czynnikach wpływających na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Niniejszy dokument stanowi analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Trzcianne za 2023r.

Zgodnie art. 9tb ust. 1 ustawy analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi powinna zawierać informacje o:

1) możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;

 

2)  potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;

 

3) koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;

 

4) liczbę mieszkańców;

 

5) liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12;

 

6) ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;

 

7) ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;

 

8) uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych;

 

9) masę odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.

  1. System gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Trzcianne od 01.01.2023r. do 31.12.2023 r.

Odpady Komunalne z terenu Gminy Trzcianne w 2023 roku odbierane były przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania „MPO” z siedzibą w Białymstoku  przy ulicy 42 Pułku Piechoty  48. Przedsiębiorstwo wpisane jest do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy Trzcianne. Firma „MPO” w przedmiotowym roku świadczyła usługi na podstawie zamówienia publicznego oraz z właścicielami nieruchomości niezamieszkałych na podstawie umów.

W 2023r odpady komunalne zagospodarowanie były w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów Komunalnych w Koszarówce i Zakładzie Recyklingu w Dolistowie Starym, którego operatorem jest BIOM Sp. z o.o. z siedzibą w Dolistowie Starym 144 oraz przez MPO Białystok.

Odpady komunalne z terenu Trzcianne odbierane były w systemie workowym oraz w systemie pojemnikowym.

W systemie pojemnikowym odbierane były odpady komunalne zmieszane. Natomiast w systemie workowym i pojemnikowym odpady komunalne zbierane w sposób selektywny, tj.: szkło, papier, metal, tworzywa sztuczne, popiół, odpady biodegradowalne.

Odbiór zmieszanych odpadów komunalnych oraz zbieranych w sposób selektywny następował raz w miesiącu w okresie styczeń – marzec i listopad – grudzień. Natomiast w okresie od kwietnia do października odbiór zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów biodegradowalnych następował dwa razy w miesiącu.

  1. Potrzeby inwestycyjne związane z zagospodarowaniem odpadami komunalnymi.

W roku 2023 nie realizowano inwestycji związanych z zagospodarowaniem odpadami komunalnymi.

  1. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w 2023r.

Wpływy z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – 794 882,02 zł.

Wydatki z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi– 820 095,99 zł.

Nadwyżka z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – 0,00 zł

  1. Dane dotyczące liczby mieszkańców.

Liczba mieszkańców zameldowanych na pobyt stały i czasowy na terenie Gminy Trzcianne na dzień 31.12.2023 r. wynosiła 4165.

  1. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Liczba właścicieli nieruchomości – 0.

  1. Ilość odpadów wytworzona na terenie Gminy Trzcianne.

W roku 2023 z nieruchomości położonych na terenie Gminy Trzcianne odebrano łącznie 693,27 Mg odpadów komunalnych.

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne 20 03 01 – 410,57 Mg

Szkło 20 01 02 – 41,24 Mg

Tworzywa sztuczne 20 01 39 – 48,22 Mg

Papier i tektura 20 01 01 – 10,60 Mg

Odpady wielkogabarytowe 20 03 07 – 29,30 Mg

Odpady ulegające biodegradacji 20 02 01 – 52,86 Mg

Opakowania z papieru i tektury 15 01 01 – 34,00 Mg

Inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny – 58,94 Mg

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35; 20 01 36 – 5,14 Mg

Opakowania z metali 15 01 04 – 2,40 Mg

 

  1. Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.

 

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne 20 03 01 – 410,57 Mg

Odpady ulegające biodegradacji 20 02 01 – 52,86 Mg

Papier i tektura 20 01 01 10,60 Mg

Opakowania z papieru i tektury 15 01 01 – 34,00 Mg

 

Masa odpadów, powstałych po sortowaniu niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych odebranych, przekazanych do składowania – 203,5680 Mg

 

  1. Uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych.

Osiągnięty przez Gminę Trzcianne poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych w 2023 roku wyniósł w 42,54 %.

Osiągnięty przez gminę poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania w 2023 r. wyniósł 0%.

Poziom składowania odpadów komunalnych w 2023 wyniósł 0%.

 

  1. Masa odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.

Masa odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania – 0.00 Mg

Stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy wynosi 0%.

Wójt

Marek Krzysztof Szydłowski

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Trzcianne

Wytwarzający/odpowiadający: Urząd Gminy Trzcianne

Data wytworzenia: 2024-04-29

Wprowadzający: Marcin Bakun

Data modyfikacji: 2024-04-29

Opublikował: Marcin Bakun

Data publikacji: 2024-04-29